V pátek jsem byla u zubaře. Článek musím pochválit a dát mu za pravdu. Velmi trefné přirovnání.
Situace, zejména na českých silnicích, mně přijde stále více tristní. Čeští řidiči nejen že neznají dopravní předpisy, nemají vžité zásady bezpečného ovládání vozidla a jízdy, ale, navíc se ještě chovají arogantně až agresivně.
Jak poznat špatného řidiče?
Rozhodl jsem se sepsat pár bodů, které dle mého názoru charakterizují dobrého řidiče. Nechci zde tvrdit, že níže uvedené je nějaké dogma, spíše jen takové drobné vodítko. Řekněme, desatero dobrého řidiče.
#1 Dobrý řidič nejen že ví, kdy a kde má dát přednost zprava, ale přednost zprava skutečně dává.
#2 Dobrý řidič drží volant oběma rukama v poloze cca čtvrt na deset (tj. nejí, nepije, netelefonuje a nedělá ani žádné další činnosti a nedrží volant na způsob „machra“, jedou rukou na dvanácté hodině).
#3 Dobrý řidič ví, jak u vozidla zapnout zadní i přední mlhová světla, rovněž ví, kdy je má zapnout a ve stanovených, ne jiných, případech je i zapíná.
#4Dobrý řidič se při odbočování vlevo, řadí co nejvíce vlevo (v souladu s dopravními předpisy a okolnostmi komunikace).
#5 V případě, kdy průběžný jízdní pruh na komunikaci o dvou a více jízdních pruzích v jednom směru přestane být průběžným (např. pro překážku), se dobrý řidič střídavě zařadí do průběžného pruhu a to až co nejblíže k překážce (dle okolností a rychlosti provozu), pokud jede v tom průběžném pruhu, pustí před sebe právě jedno se střídavě řadící vozidlo z pruhu přerušeného (umí dodržovat „ZIP“).
#6 Dobrý řidič za hustého deště nejede rychleji, než 80 km / hod protože ví, že ať je sebelepším řidičem a ať má sebelepší vozidlo, může jeho jízdu provázet nebezpečný jev, tzv. aquaplaning, čímž může dojít k dopravní nehodě.
#7 Dobrý řidič při zastavení před železničním přejezdem, který je „na kopci“ a v případě, že proti němu stojí rovněž motorové vozidlo nebo i jiné vozidlo, vypne potkávací světla.
#8 Dobrý řidič v případě, kdy dojíždí k překážce, koloně nebo i jiné nebezpečné situaci v provozu na pozemní komunikaci, ostatní řidiče jedoucí za ním, o takto nastalé situaci informuje zapnutím výstražných světel („to jsou ty čtyři blikající blinkry“).
#9 Dobrý řidič parkuje tak, aby stál rovně, mezi čarami nebo rovnoběžně s osou chodníku a to i kdyby musel za účelem takového parkování několikrát popojíždět s vozidlem.
#10 Dobrý řidič, např. při stání na křižovatce do kopce používá ruční brzdu (a tu zatahuje tak, že nejprve zmáčkne jistící tlačítko páky, teprve poté ji zatáhne, tedy nezatahuje ji přes zuby) a neobtěžuje ty za ním rozsvícenými brzdovými světly. V žádném případě nestojí při takovém stání na spojce a tuto nenechává prokluzovat.
Zájemcům z řad zaměstnavatelů nabízím školení řidičů firemních vozidel tak, aby firmu reprezentovali i na silnicích a nedělali zbytečnou ostudu nebo dokonce nepůsobili škodu.
Případné náměty a vlastní postřehy jak poznat špatného řidiče, směřujte do komentářů.
Specialista BOZP a PO
Nadšený "bezpečák."
Autor online magazínu BOZPforum.cz.
Milovník přírody a moderních technologií.
Situace, zejména na českých silnicích, mně přijde stále více tristní. Čeští řidiči nejen že neznají dopravní předpisy, nemají vžité zásady bezpečného ovládání vozidla a jízdy, ale, navíc se ještě chovají arogantně až agresivně.
Jak poznat špatného řidiče?
Rozhodl jsem se sepsat pár bodů, které dle mého názoru charakterizují dobrého řidiče. Nechci zde tvrdit, že níže uvedené je nějaké dogma, spíše jen takové drobné vodítko. Řekněme, desatero dobrého řidiče.
#1 Dobrý řidič nejen že ví, kdy a kde má dát přednost zprava, ale přednost zprava skutečně dává.
#2 Dobrý řidič drží volant oběma rukama v poloze cca čtvrt na deset (tj. nejí, nepije, netelefonuje a nedělá ani žádné další činnosti a nedrží volant na způsob „machra“, jedou rukou na dvanácté hodině).
#3 Dobrý řidič ví, jak u vozidla zapnout zadní i přední mlhová světla, rovněž ví, kdy je má zapnout a ve stanovených, ne jiných, případech je i zapíná.
#4Dobrý řidič se při odbočování vlevo, řadí co nejvíce vlevo (v souladu s dopravními předpisy a okolnostmi komunikace).
#5 V případě, kdy průběžný jízdní pruh na komunikaci o dvou a více jízdních pruzích v jednom směru přestane být průběžným (např. pro překážku), se dobrý řidič střídavě zařadí do průběžného pruhu a to až co nejblíže k překážce (dle okolností a rychlosti provozu), pokud jede v tom průběžném pruhu, pustí před sebe právě jedno se střídavě řadící vozidlo z pruhu přerušeného (umí dodržovat „ZIP“).
#6 Dobrý řidič za hustého deště nejede rychleji, než 80 km / hod protože ví, že ať je sebelepším řidičem a ať má sebelepší vozidlo, může jeho jízdu provázet nebezpečný jev, tzv. aquaplaning, čímž může dojít k dopravní nehodě.
#7 Dobrý řidič při zastavení před železničním přejezdem, který je „na kopci“ a v případě, že proti němu stojí rovněž motorové vozidlo nebo i jiné vozidlo, vypne potkávací světla.
#8 Dobrý řidič v případě, kdy dojíždí k překážce, koloně nebo i jiné nebezpečné situaci v provozu na pozemní komunikaci, ostatní řidiče jedoucí za ním, o takto nastalé situaci informuje zapnutím výstražných světel („to jsou ty čtyři blikající blinkry“).
#9 Dobrý řidič parkuje tak, aby stál rovně, mezi čarami nebo rovnoběžně s osou chodníku a to i kdyby musel za účelem takového parkování několikrát popojíždět s vozidlem.
#10 Dobrý řidič, např. při stání na křižovatce do kopce používá ruční brzdu (a tu zatahuje tak, že nejprve zmáčkne jistící tlačítko páky, teprve poté ji zatáhne, tedy nezatahuje ji přes zuby) a neobtěžuje ty za ním rozsvícenými brzdovými světly. V žádném případě nestojí při takovém stání na spojce a tuto nenechává prokluzovat.
Zájemcům z řad zaměstnavatelů nabízím školení řidičů firemních vozidel tak, aby firmu reprezentovali i na silnicích a nedělali zbytečnou ostudu nebo dokonce nepůsobili škodu.
Případné náměty a vlastní postřehy jak poznat špatného řidiče, směřujte do komentářů.