V pátek jsem byla u zubaře. Článek musím pochválit a dát mu za pravdu. Velmi trefné přirovnání.
Má zaměstnanec, který 8 nebo i 12 hodin pracuje u počítače, nárok na bezpečnostní přestávky? Ano, má. V praxi se ale jen málo kdy dodržují. Bezpečnostní přestávky v administrativě totiž "nikdo" neřeší, přesto hrozí sankce do výše až 1 000 000 Kč! V tomto článku si posvítíme na to, jaké jsou požadavky bezpečnostní přestávky v administrativě a kdo na ně má nárok.
Definici bezpečnostní přestávky dává Zákoník práce, ve svém § 89. Ten ve dvou poměrně jasných větách definuje následující:
Další logickou otázkou tedy bude, kdo má dle zvláštních právních předpisů na bezpečnostní přestávku nárok?
Odpověď na další otázku nalezneme tentokrát v §§ 34 a 35, nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, v účinném znění.
§ 34 nejprve definuje, co to je zraková zátěž. Mimo jiné uvádí, že jde i o takovou trvalou práci, která je spojená se sledováním monitorů nebo se zobrazovacími jednotkami.
Jelikož je ale tato definice poměrně kostrbatá, nařízení vlády dále upřesňuje, že prací se zobrazovací jednotkou se rozumí práce vykonávaná zaměstnancem jako pravidelná součást jeho obvyklé pracovní činnosti na soustavě zařízení, které obsahuje zobrazovací jednotku, klávesnici nebo jiné vstupní zařízení, software nebo další volitelné příslušenství (takovým zařízením je zcela jistě i PC).
§ 35 následně dodává, že práce se zrakovou zátěží (dle výše uvedených definic tedy i práce s PC) musí být v zájmu omezení jejího nepříznivého vlivu na zdraví zaměstnance přerušována bezpečnostními přestávkami v trvání 5 až 10 minut po každých 2 hodinách od započetí výkonu práce nebo musí být zajištěno střídání činností nebo zaměstnanců.
Žádný právní předpis přímo nestanoví, že by bylo povinností zaměstnavatele, evidovat začátek a konec čerpání bezpečnostní přestávky zaměstnance. Důkazní břemeno ale, bude opět, jak jinak, na zaměstnavateli.
V praxi by mělo zcela dostačovat, pokud zaměstnavatel vydá interní pokyn, kterým zaměstnance obeznámí s rozvrhem bezpečnostních přestávek a jejich délkou (alespoň 5 - 10 min). Pokud tedy např. pracovní doba je 8:00 - 16:30, rozvrh může vypadat takto:
V případě, že jsou zaměstnanci s rozvrhem pracovní doby a Bezpečnostní přestávky v administrativě prokazatelně seznámeni, stejně jako s právními předpisy, které bezpečnostní přestávky upravují, je jejich zákonnou povinností (viz písm. c), odst. (4), § 106, Zákoníku práce), tyto přestávky dodržovat. Zaměstnavatel by měl jejich dodržování samozřejmě nejen kontrolovat, ale i vyžadovat.
Určitě velké procento firem, jejichž zaměstnanci vykonávají administrativní práce, má řekněme přátelský kolektiv i pracovní atmosféru a zaměstnanci nejsou příliš omezování v tom, kdy se od PC zvednou a jdou si např. uvařit kafe. Rovněž velká spousta administrativních prací obnáší i plnění dalších úkolů, jako je komunikace s ostatními zaměstnanci, klienty, pracovní cesty, mítinky, porady apod. a práce s PC je tedy přirozeně přerušována.
Pak tu ale jsou určitě i takové práce, kdy se zaměstnanec prakticky od PC nemá kdy pohnout. A právě pro tyto případy, tu je ona zákonná ochrana.
A jak jste na tom vy? Čerpáte bezpečnostní přestávky? Resp. poskytujete je svým zaměstnancům?
Bezpečnostní přestávky v administrativě se poskytují z důvodu zrakové zátěže. Je tedy velmi důležité, během přestávky skutečně přerušit práci s monitorem (zobrazovací jednotkou) a nechat odpočinout očím.
Zcela ideální je využít přestávku rovněž k ochraně před nepříznivými účinky práce v sedě na lidské tělo. Chybu neudělá ten, kdo si během čerpání bezpečnostní přestávky protáhne své tělo a to od hlavy až k patě doslova. Cviků je velká spousta. Kdo by se chtěl z "amatérského" stylu ochrany zdraví přesunout k plně profesionálnímu, může využít výborné workshopy a rady paní Doktorky Marie Skalské.
Specialista BOZP a PO
Nadšený "bezpečák."
Autor online magazínu BOZPforum.cz.
Milovník přírody a moderních technologií.
Má zaměstnanec, který 8 nebo i 12 hodin pracuje u počítače, nárok na bezpečnostní přestávky? Ano, má. V praxi se ale jen málo kdy dodržují. Bezpečnostní přestávky v administrativě totiž "nikdo" neřeší, přesto hrozí sankce do výše až 1 000 000 Kč! V tomto článku si posvítíme na to, jaké jsou požadavky bezpečnostní přestávky v administrativě a kdo na ně má nárok.
Definici bezpečnostní přestávky dává Zákoník práce, ve svém § 89. Ten ve dvou poměrně jasných větách definuje následující:
Další logickou otázkou tedy bude, kdo má dle zvláštních právních předpisů na bezpečnostní přestávku nárok?
Odpověď na další otázku nalezneme tentokrát v §§ 34 a 35, nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, v účinném znění.
§ 34 nejprve definuje, co to je zraková zátěž. Mimo jiné uvádí, že jde i o takovou trvalou práci, která je spojená se sledováním monitorů nebo se zobrazovacími jednotkami.
Jelikož je ale tato definice poměrně kostrbatá, nařízení vlády dále upřesňuje, že prací se zobrazovací jednotkou se rozumí práce vykonávaná zaměstnancem jako pravidelná součást jeho obvyklé pracovní činnosti na soustavě zařízení, které obsahuje zobrazovací jednotku, klávesnici nebo jiné vstupní zařízení, software nebo další volitelné příslušenství (takovým zařízením je zcela jistě i PC).
§ 35 následně dodává, že práce se zrakovou zátěží (dle výše uvedených definic tedy i práce s PC) musí být v zájmu omezení jejího nepříznivého vlivu na zdraví zaměstnance přerušována bezpečnostními přestávkami v trvání 5 až 10 minut po každých 2 hodinách od započetí výkonu práce nebo musí být zajištěno střídání činností nebo zaměstnanců.
Žádný právní předpis přímo nestanoví, že by bylo povinností zaměstnavatele, evidovat začátek a konec čerpání bezpečnostní přestávky zaměstnance. Důkazní břemeno ale, bude opět, jak jinak, na zaměstnavateli.
V praxi by mělo zcela dostačovat, pokud zaměstnavatel vydá interní pokyn, kterým zaměstnance obeznámí s rozvrhem bezpečnostních přestávek a jejich délkou (alespoň 5 - 10 min). Pokud tedy např. pracovní doba je 8:00 - 16:30, rozvrh může vypadat takto:
V případě, že jsou zaměstnanci s rozvrhem pracovní doby a Bezpečnostní přestávky v administrativě prokazatelně seznámeni, stejně jako s právními předpisy, které bezpečnostní přestávky upravují, je jejich zákonnou povinností (viz písm. c), odst. (4), § 106, Zákoníku práce), tyto přestávky dodržovat. Zaměstnavatel by měl jejich dodržování samozřejmě nejen kontrolovat, ale i vyžadovat.
Určitě velké procento firem, jejichž zaměstnanci vykonávají administrativní práce, má řekněme přátelský kolektiv i pracovní atmosféru a zaměstnanci nejsou příliš omezování v tom, kdy se od PC zvednou a jdou si např. uvařit kafe. Rovněž velká spousta administrativních prací obnáší i plnění dalších úkolů, jako je komunikace s ostatními zaměstnanci, klienty, pracovní cesty, mítinky, porady apod. a práce s PC je tedy přirozeně přerušována.
Pak tu ale jsou určitě i takové práce, kdy se zaměstnanec prakticky od PC nemá kdy pohnout. A právě pro tyto případy, tu je ona zákonná ochrana.
A jak jste na tom vy? Čerpáte bezpečnostní přestávky? Resp. poskytujete je svým zaměstnancům?
Bezpečnostní přestávky v administrativě se poskytují z důvodu zrakové zátěže. Je tedy velmi důležité, během přestávky skutečně přerušit práci s monitorem (zobrazovací jednotkou) a nechat odpočinout očím.
Zcela ideální je využít přestávku rovněž k ochraně před nepříznivými účinky práce v sedě na lidské tělo. Chybu neudělá ten, kdo si během čerpání bezpečnostní přestávky protáhne své tělo a to od hlavy až k patě doslova. Cviků je velká spousta. Kdo by se chtěl z "amatérského" stylu ochrany zdraví přesunout k plně profesionálnímu, může využít výborné workshopy a rady paní Doktorky Marie Skalské.