V pátek jsem byla u zubaře. Článek musím pochválit a dát mu za pravdu. Velmi trefné přirovnání.
Zejména v případech, kdy si firemní vozidlo střídá více zaměstnanců, nemůžete mít nikdy jistotu, v jakém stavu vozidlo, které zrovna musíte využít, vrátil váš kolega před vámi. Je proto nanejvýše důležité, provést určité úkony a kontroly vozidla před jízdou. Jaké úkony to jsou a co vše si vlastně pohlídat před jízdou? Tak přesně to se pokusím osvětlit v dnešním článku.
Principiálně vše spočívá v tom, abyste
Připravili jsme pro vás grafický poster, který shrnuje a graficky znázorňuje nejdůležitější pokyny ke kontrole vozidla před jízdou!
Vyvěste jej na svých pracovištích, připomeňte tak skvělým způsobem řidičům jejich povinnosti a podpořte firemní kulturu BOZP.
Řiďte vždy jen takové vozidlo, které je v řádném technickém stavu. Úplným základem by mělo být, ověřit si "nálepku na RZ" o technické prohlídce, zda již není propadlá. Zde záleží na tom, jak moc důvěřujete svému zaměstnavateli, že si termíny hlídá.
Pneumatiky a kola obecně jsou alfou a omegou bezpečné jízdy. Věnujte proto chvilku jejich kontrole. Alespoň vizuálně překontrolujte:
Pokud se vám něco nebude jen trochu zdát, prověřte své podezření důkladně nebo rovnou kontaktujte svého vedoucího zaměstnance, popř. osobu odpovědnou za firemní vozidla.
Obejděte si vozidlo a sledujte případná mechanická poškození. Promáčklé či prasklé části a díly, chybějící části apod. I menší promáčklina může značit dopravní nehodu a vážnější poškození. Navíc může být zpětně dána za vinu vám. Informujte proto vedoucího zaměstnance a žádejte vysvětlení, jak k poškození došlo.
Čistota má pro bezpečnost zásadní vliv.
Překontrolujte si čistotu všech oken vozidla. Nejen předního, ale opravdu i bočních okýnek a zadního okna. Stejně tak si překontrolujte čistotu zpětných bočních zrcátek.
Nezapomínejte také na čistotu všech světlometů.
Čistá musí být i registrační značka vozidla.
Dle potřeby vozidlo očistěte.
Při kontrole postupujte dle návodu výrobce. U novějších vozidel jsou stavy signalizovány na palubní desce. V případě poklesu některé z kapalin začne signalizovat kontrolka. Pokud po nastartování vidíte, že některá z kontrolek svítí, kapalinu buď doplňte (např. kapalina do ostřikovačů) nebo informujte vedoucího zaměstnance, který určí další postup.
Nikdy nepoužívejte vozidlo v rozporu s pokyny výrobce!
Někteří zaměstnanci jsou schopni vrátit na firemní parkoviště vozidlo s prakticky prázdnou nádrží pohonných hmot. Pohlídejte si i toto, abyste cestou nebyli překvapení.
Z předchozího kroku již víte, že máte světla čistá. Teď ale otázka, zda svítí. Po nastartování překontrolujte, že světla svítí tak, jak mají. Prověřte si obrysová a potkávací světla, zadní brzdová světla, couvací světla, světla pro denní svícení, ale také přední i zadní mlhová světla a nic nezkazíte ani rychlou kontrolou světel pro znamení o změně směru jízdy.
U předních světlometů si rovněž zrovna překontrolujte nastavení správného sklonu. Zejména u vozidel typu kombi je nutno s ohledem na zatížení kufru regulovat náklon světel.
Překontrolujte si před jízdou, že je firemní vozidlo vybaveno povinnou výbavou a vyhněte se tak případným komplikacím a život ohrožujícím stavům.
Povinná výbava je stanovena přílohou č. 12, vyhlášky č. 341/2014 Sb., úz a pro osobní vozidla je následující:
Náhradním kolem a příslušenstvím nutným k jeho výměně musí být vybaveno vozidlo kategorie M, N, O nebo R, s výjimkou
Náhradním kolem a příslušenstvím nutným k jeho výměně se rozumí
Lékárnička první pomoci musí obsahovat:
Obsah lékárničky se ukládá do samostatného pouzdra. Součásti obsahu lékárničky musí být neporušené, vizuálně v pořádku a nesmí vykazovat známky znečištění či jiného znehodnocení. Lékárnička se ve vozidle ukládá v takovém prostoru, aby na ni nemohlo dopadat přímé sluneční záření. Úložný prostor pro lékárničku musí být suchý a čistý a musí být snadno přístupný
Výstražným trojúhelník musí být schválený podle předpisu EHK č. 27
Řidič motorového vozidla, které je povinně vybaveno přenosným výstražným trojúhelníkem, musí tohoto trojúhelníku užít po dobu nouzového stání, například při
jestliže takové vozidlo tvoří překážku provozu na pozemních komunikacích.
Trojúhelník musí umístit na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti
V obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší. Je-li motorové vozidlo vybaveno výstražným světelným zařízením, musí ho řidič užít nejméně po dobu, než výstražný trojúhelník umístí na vozovce.
Mezi další povinnosti řidiče patří i povinnost, mít na sobě oděvní doplňky s označením z retroreflexního materiálu (např. reflexní vestu), nachází-li se mimo vozidlo na pozemní komunikaci mimo obec v souvislosti s nouzovým stáním.
Oděvními doplňky jsou
fluorescenční žluté nebo fluorescenční oranžovo-červené barvy doplněné retroreflexními pásy (dále jen „výstražný oděv“).
Retroreflexní pásy a fluorescenční plochy musí být na výstražném oděvu vhodně umístěny a provedeny v dostatečné ploše. Tyto podmínky jsou splněny, odpovídá-li výstražný oděv požadavkům příslušné harmonizované evropské normy ČSN EN ISO 20471:2013. Oděvy s vysokou viditelností - Zkušební metody a požadavky.
Vzory výstražných oděvů jsou vyobrazeny v příloze č. 12 vyhlášky č. 294/2015 Sb., úz, viz obrázky níže:
Povinná výbava je nezbytná k bezpečnému provozu vozidla. Existuje ale i řada dalších věcí, které, pokud je při jízdě budete mít u sebe, vám mohou značně usnadnit cestu.
Patří mezi ně zejména:
Převážíte-li ve vozidle náklad, tento je nezbytně nutné řádně zabezpečit a zajistit. Ve vozidle by ideálně nemělo být nic jen tak volně. Při dopravní nehodě se z každé věci může okamžitě stát projektil a zranit nebo dokonce usmrtit člena osádky.
Přednostně všechen náklad ukládejte do kufru. Kufr musí být opatřen krytem.
Pokud už musíte něco ukládat na sedadla nebo pod ně, pokuste se takový náklad co nejlépe zabezpečit. Řešením může být např. využít bezpečnostních pásů.
Před samotnou jízdou je samozřejmě také nutné provést základní kontrolu a seřízení vozidla, především:
Vhodné také může být, kontrolu před jízdou zaevidovat, např. do knihy jízd, pro případné zpětné prokázání a to zejména při dopravní nehodě.
Přeji šťastnou a bezpečnou cestu!
Specialista BOZP a PO
Nadšený "bezpečák."
Autor online magazínu BOZPforum.cz.
Milovník přírody a moderních technologií.
Zejména v případech, kdy si firemní vozidlo střídá více zaměstnanců, nemůžete mít nikdy jistotu, v jakém stavu vozidlo, které zrovna musíte využít, vrátil váš kolega před vámi. Je proto nanejvýše důležité, provést určité úkony a kontroly vozidla před jízdou. Jaké úkony to jsou a co vše si vlastně pohlídat před jízdou? Tak přesně to se pokusím osvětlit v dnešním článku.
Principiálně vše spočívá v tom, abyste
Připravili jsme pro vás grafický poster, který shrnuje a graficky znázorňuje nejdůležitější pokyny ke kontrole vozidla před jízdou!
Vyvěste jej na svých pracovištích, připomeňte tak skvělým způsobem řidičům jejich povinnosti a podpořte firemní kulturu BOZP.
Řiďte vždy jen takové vozidlo, které je v řádném technickém stavu. Úplným základem by mělo být, ověřit si "nálepku na RZ" o technické prohlídce, zda již není propadlá. Zde záleží na tom, jak moc důvěřujete svému zaměstnavateli, že si termíny hlídá.
Pneumatiky a kola obecně jsou alfou a omegou bezpečné jízdy. Věnujte proto chvilku jejich kontrole. Alespoň vizuálně překontrolujte:
Pokud se vám něco nebude jen trochu zdát, prověřte své podezření důkladně nebo rovnou kontaktujte svého vedoucího zaměstnance, popř. osobu odpovědnou za firemní vozidla.
Obejděte si vozidlo a sledujte případná mechanická poškození. Promáčklé či prasklé části a díly, chybějící části apod. I menší promáčklina může značit dopravní nehodu a vážnější poškození. Navíc může být zpětně dána za vinu vám. Informujte proto vedoucího zaměstnance a žádejte vysvětlení, jak k poškození došlo.
Čistota má pro bezpečnost zásadní vliv.
Překontrolujte si čistotu všech oken vozidla. Nejen předního, ale opravdu i bočních okýnek a zadního okna. Stejně tak si překontrolujte čistotu zpětných bočních zrcátek.
Nezapomínejte také na čistotu všech světlometů.
Čistá musí být i registrační značka vozidla.
Dle potřeby vozidlo očistěte.
Při kontrole postupujte dle návodu výrobce. U novějších vozidel jsou stavy signalizovány na palubní desce. V případě poklesu některé z kapalin začne signalizovat kontrolka. Pokud po nastartování vidíte, že některá z kontrolek svítí, kapalinu buď doplňte (např. kapalina do ostřikovačů) nebo informujte vedoucího zaměstnance, který určí další postup.
Nikdy nepoužívejte vozidlo v rozporu s pokyny výrobce!
Někteří zaměstnanci jsou schopni vrátit na firemní parkoviště vozidlo s prakticky prázdnou nádrží pohonných hmot. Pohlídejte si i toto, abyste cestou nebyli překvapení.
Z předchozího kroku již víte, že máte světla čistá. Teď ale otázka, zda svítí. Po nastartování překontrolujte, že světla svítí tak, jak mají. Prověřte si obrysová a potkávací světla, zadní brzdová světla, couvací světla, světla pro denní svícení, ale také přední i zadní mlhová světla a nic nezkazíte ani rychlou kontrolou světel pro znamení o změně směru jízdy.
U předních světlometů si rovněž zrovna překontrolujte nastavení správného sklonu. Zejména u vozidel typu kombi je nutno s ohledem na zatížení kufru regulovat náklon světel.
Překontrolujte si před jízdou, že je firemní vozidlo vybaveno povinnou výbavou a vyhněte se tak případným komplikacím a život ohrožujícím stavům.
Povinná výbava je stanovena přílohou č. 12, vyhlášky č. 341/2014 Sb., úz a pro osobní vozidla je následující:
Náhradním kolem a příslušenstvím nutným k jeho výměně musí být vybaveno vozidlo kategorie M, N, O nebo R, s výjimkou
Náhradním kolem a příslušenstvím nutným k jeho výměně se rozumí
Lékárnička první pomoci musí obsahovat:
Obsah lékárničky se ukládá do samostatného pouzdra. Součásti obsahu lékárničky musí být neporušené, vizuálně v pořádku a nesmí vykazovat známky znečištění či jiného znehodnocení. Lékárnička se ve vozidle ukládá v takovém prostoru, aby na ni nemohlo dopadat přímé sluneční záření. Úložný prostor pro lékárničku musí být suchý a čistý a musí být snadno přístupný
Výstražným trojúhelník musí být schválený podle předpisu EHK č. 27
Řidič motorového vozidla, které je povinně vybaveno přenosným výstražným trojúhelníkem, musí tohoto trojúhelníku užít po dobu nouzového stání, například při
jestliže takové vozidlo tvoří překážku provozu na pozemních komunikacích.
Trojúhelník musí umístit na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti
V obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší. Je-li motorové vozidlo vybaveno výstražným světelným zařízením, musí ho řidič užít nejméně po dobu, než výstražný trojúhelník umístí na vozovce.
Mezi další povinnosti řidiče patří i povinnost, mít na sobě oděvní doplňky s označením z retroreflexního materiálu (např. reflexní vestu), nachází-li se mimo vozidlo na pozemní komunikaci mimo obec v souvislosti s nouzovým stáním.
Oděvními doplňky jsou
fluorescenční žluté nebo fluorescenční oranžovo-červené barvy doplněné retroreflexními pásy (dále jen „výstražný oděv“).
Retroreflexní pásy a fluorescenční plochy musí být na výstražném oděvu vhodně umístěny a provedeny v dostatečné ploše. Tyto podmínky jsou splněny, odpovídá-li výstražný oděv požadavkům příslušné harmonizované evropské normy ČSN EN ISO 20471:2013. Oděvy s vysokou viditelností - Zkušební metody a požadavky.
Vzory výstražných oděvů jsou vyobrazeny v příloze č. 12 vyhlášky č. 294/2015 Sb., úz, viz obrázky níže:
Povinná výbava je nezbytná k bezpečnému provozu vozidla. Existuje ale i řada dalších věcí, které, pokud je při jízdě budete mít u sebe, vám mohou značně usnadnit cestu.
Patří mezi ně zejména:
Převážíte-li ve vozidle náklad, tento je nezbytně nutné řádně zabezpečit a zajistit. Ve vozidle by ideálně nemělo být nic jen tak volně. Při dopravní nehodě se z každé věci může okamžitě stát projektil a zranit nebo dokonce usmrtit člena osádky.
Přednostně všechen náklad ukládejte do kufru. Kufr musí být opatřen krytem.
Pokud už musíte něco ukládat na sedadla nebo pod ně, pokuste se takový náklad co nejlépe zabezpečit. Řešením může být např. využít bezpečnostních pásů.
Před samotnou jízdou je samozřejmě také nutné provést základní kontrolu a seřízení vozidla, především:
Vhodné také může být, kontrolu před jízdou zaevidovat, např. do knihy jízd, pro případné zpětné prokázání a to zejména při dopravní nehodě.
Přeji šťastnou a bezpečnou cestu!