Lékařské prohlídky řidičů firemních vozidel, jsou stále velkým problémem. Legislativa je zde natolik komplikovaná, že nejeden zaměstnavatel neví, kdy a koho na prohlídku poslat. Pokusím se v tom tedy udělat jasno.
Typy řidičů firemních vozidel
Lékařské prohlídky řidičů firemních vozidel se odvíjejí zejména od toho, jak často, kdo a jaké vozidlo řídí. Nejprve Vám tedy přiblížím jednotlivé typy řidičů firemních vozidel.
- Kategorie A
- příležitostný řidič motorového vozidla skupiny AM, A1, A2, A, B1, B, B+E, u něhož řízení není obvyklou součástí výkonu práce ani do místa práce nepřepravuje ostatní osoby (zaměstnanec, který občasně použije firemní osobní vozidlo).
- Kategorie B
- řidič motorového vozidla skupiny AM, A1, A2, A, B1, B, B+E, u něhož není řízení motorového vozidla druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě a u něhož je řízení obvyklou součástí výkonu práce nebo do místa práce přepravuje ostatní osoby (klasický řidič "referent", tj. např. obchodní zástupce nebo zaměstnanec, který vykonává činnost u klientů a k nim se dopravuje osobním vozidlem),
- řidič motorového vozidla skupiny AM, A1, A2, A, B1, B, B+E, u něhož je řízení motorového vozidla druhem práce sjednaným v dohodě o pracovní činnosti nebo dohodě o provedení práce a u něhož je řízení obvyklou součástí výkonu práce nebo do místa práce přepravuje ostatní osoby (brigádník řídící osobní nebo i malé nákladní vozidlo),
- Kategorie C
- řidič vozidla, který při plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností užívá zvláštního výstražného světla modré barvy, případně doplněného o zvláštní zvukové výstražné znamení (např. řidič sanitky),
- řidič, který řídí motorové vozidlo v pracovněprávním vztahu a u něhož je řízení motorového vozidla druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě (např. závozník, řídící malou dodávku),
- řidič, u kterého je řízení motorového vozidla předmětem samostatné výdělečné činnosti prováděné podle zvláštního právního předpisu (OSVČ zajišťující přepravu / dopravu),
- držitel řidičského oprávnění pro skupinu C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D nebo D+E, pokud řídí motorové vozidlo zařazené do některé z těchto skupin vozidel (např. řidič kamionové dopravy nebo řidič autobusu),
- držitel osvědčení pro učitele řidičů pro výcvik v řízení motorových vozidel podle zvláštního právního předpisu (např. učitel autoškoly).
Skupiny vozidel
Do skupiny
- AM jsou zařazena motorová vozidla s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km.h-1
- dvoukolová se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 cm nebo s výkonem elektrického motoru do 4 kW,
- tříkolová se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW,
- čtyřkolová o hmotnosti v nenaloženém stavu nejvýše 350 kg se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW,
- A1 jsou zařazeny
- lehké motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj o výkonu nejvýše 11 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 cm3,
- tříkolová motorová vozidla o výkonu nejvýše 15 kW,
- A2 jsou zařazeny motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj s výkonem motoru nejvýše 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem,
- A jsou zařazeny
- motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj,
- tříkolová motorová vozidla s výkonem převyšujícím 15 kW,
- B1 jsou zařazena čtyřkolová motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v bodě 1., jejichž výkon nepřevyšuje 15 kW a hmotnost v nenaloženém stavu nepřevyšuje 400 kg nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě zboží,
- B jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v bodech 1. až 5., jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, určená pro přepravu nejvýše 8 osob kromě řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti
- nepřevyšující 750 kg,
- převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg, nebo
- převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 4 250 kg, jedná-li se o řidičské oprávnění v rozšířeném rozsahu,
- C1 jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou traktorů, jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 7 500 kg, určená pro přepravu nejvýše 8 osob kromě řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
- C jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou traktorů a vozidel uvedených v bodě 7., jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg, určená pro přepravu nejvýše 8 osob kromě řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
- D1 jsou zařazena motorová vozidla, jejichž délka nepřesahuje 8 metrů, určená pro přepravu více než 8, ale nejvýše 16 osob kromě řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
- D jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v bodě 9., určená pro přepravu více než 8 osob kromě řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
- B+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v bodě 6. a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg,
- C1+E jsou zařazeny jízdní soupravy, jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 12 000 kg, složené
- z vozidla uvedeného v bodě 7. a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg, nebo
- z vozidla uvedeného v bodě 6. a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 3 500 kg,
- C+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v bodě 8. a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg,
- D1+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v bodě 9. a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg,
- D+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v bodě 10. a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg.
Do skupiny T jsou zařazeny traktory a pracovní stroje samojízdné, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo.
Lékařské prohlídky řidičů a jejich periody
Níže můžete zjistit, dle toho, do jaké výše uvedené kategorie spadáte, podrobnosti o lékařských prohlídkách řidičů.
Kategorie A: Příležitostný řidič
Kategorie B: Řidič "referent"
- Dle předpisu: Zákon č. 262/2006 Sb., úz, Zákon č. 373/2011 Sb., úz, vyhláška č. 79/2013 Sb., úz.
- Riziko ohrožení zdraví: ANO (bod 5., části II, přílohy 2, vyhlášky č. 79/2013 Sb., úz)
- Perioda prohlídky: Práce kategorie 1 (do 50 let věku 1 x 6 let, nad 50 let věku 1 x 4 roky), práce kategorie 2, 2R, 3 a 4 (do 50 let věku 1 x 4 roky, nad 50 let věku 1 x 2 roky) (více informací)
- Dokumentace: Žádost o pracovnělékařskou prohlídku, lékařský posudek.
Kategorie C: Řidič "profesionál"
- Dle předpisu: Zákon č. 262/2006 Sb., úz, Zákon č. 373/2011 Sb., úz, vyhláška č. 79/2013 Sb., úz, zákon č. 361/2000 Sb., úz, vyhláška č. 277/2004 Sb., úz
- Riziko ohrožení zdraví: NE
- Perioda prohlídky: Do 50 let věku 1 x 2 roky, nad 50 let věku 1 x rok (více informací)
- Zvláštní perioda dle vyhlášky č. 277/2004 Sb., úz: pokud z výsledků lékařské prohlídky plyne povinnost provést kontrola zdravotního stavu, nesmí být perioda lékařské prohlídky kratší, než perioda uvedená v § 4, vyhlášky č. 277/2004 Sb., úz (1 x 5 let) nebo v příloze č. 3, této vyhlášky (1 x 3 roky až 1 x ročně).
- Dokumentace: Žádost o pracovnělékařskou prohlídku, lékařský posudek, prohlášení řidiče, lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel.
Společně všechny kategorie
- Dle předpisu: Zákon č. 361/2000 Sb., úz
- Riziko ohrožení zdraví: NE
- Perioda prohlídky: nejdříve šest měsíců před dovršením 65 a 68 let věku a nejpozději v den dovršení stanoveného věku, po dovršení 68 let věku pak každé dva roky
- Dokumentace: Posudek o zdravotní způsobilost.
- Pozn.: Povinnost každého držitele řidičského oprávnění jakož to povinnost fyzické osoby, nikoli povinnost zaměstnavatele.
Dopravně psychologické vyšetření
Součástí lékařské prohlídky řidičů je v některých případech i dopravně psychologické vyšetření.
Dopravně psychologickému vyšetření se podrobí:
- držitel řidičského oprávnění pro skupinu C1+E, C nebo C+E, pokud řídí nákladní automobil o největší povolené hmotnosti převyšující 7 500 kg nebo speciální automobil o největší povolené hmotnosti převyšující 7 500 kg nebo jízdní soupravu, která je složena z nákladního automobilu a přípojného vozidla nebo ze speciálního automobilu a přípojného vozidla a jejíž největší povolená hmotnost převyšuje 7 500 kg,
- držitel řidičského oprávnění pro skupinu D1+E, D nebo D+E, pokud řídí motorové vozidlo zařazené do některé z těchto skupin vozidel.
Periody dopravněpsychologického vyšetření
Dopravně psychologickému vyšetření je držitel řidičského oprávnění uvedený v odstavci 1 povinen se podrobit před zahájením výkonu činnosti uvedené v odstavci 1, a dalšímu dopravně psychologickému vyšetření nejdříve šest měsíců před dovršením 50 let a nejpozději v den dovršení 50 let a dále pak každých pět let. Toto plyne přímo ze zákona o silničním provozu.
Stáhněte si vzorovou dokumentaci pro lékařské prohlídky řidičů SAW
Lékařské prohlídky řidičů a jejich shrnutí
Jak je z výše uvedených informací zřejmé, problematika zdravotní způsobilosti a vůbec lékařské prohlídky řidičů není vůbec jednoduchá.
Bohužel v rámci novelizace pracovnělékařských předpisů, zejména v letech 2011 až 2013, nedošlo k harmonizaci s dopravními předpisy. To v praxi znamená, že řidiči musejí mít prohlídku zvlášť pro řízení a zvlášť pro práci. Ale nebojte se, neznamená to, že by museli jít na prohlídky dvě, jen je potřeba si pohlídat formuláře! Abyste měli k dispozici jak ty "pracovní", tak i ty "řidičské".
Věřím, že díky článku si v ní uděláte jasno. Případné dotazy či připomínky směřujte do komentářů pod článkem nebo do našeho diskusního fóra SAW, kde získáte kvalifikovanou odpověď!