V pátek jsem byla u zubaře. Článek musím pochválit a dát mu za pravdu. Velmi trefné přirovnání.
Uvědomujete si, že řízení firemního vozidla je jednou z nejrizikovějších činností, kterou může Váš zaměstnanec vykonávat? Vždyť na silnicích ročně umírají stovky osob! Řidiči referenti si tak zaslouží maximální péči!
Nejste sami. Požadavků BOZP je dnes tolik, že na vše sám zaměstnavatel nestačí. Nebojte se proto obrátit na profesionály v oboru.
Pojem řidič referent není právně korektní. Tj. žádný právní předpis s tímto pojmem nepracuje. Dle právních předpisů v zásadě rozlišujeme tři skupiny řidičů motorových silničních vozidel.
Aby tedy v pojmech bylo jasno, nejprve vysvětlím, kdo že to jsou řidiči "profesionálové", tedy ti řidiči, kteří musejí podstupovat zdokonalování odborné způsobilosti řidičů. Ostatní jsou pak naši řidiči referenti.
Vše upravuje zákon č. 247/2000 Sb., úz. Ten vymezuje, že zdokonalování se musí účastnit řidiči vozidel zařazených do následujících skupin:
Níže v podkapitolách se pokusím shrnout, co vše je potřeba zajistit k tomu, abyste mohli zaměstnance bez obav vyslat řídit firemní vozidla a nemuseli jste se bát toho, že bude mít dopravní nehodu.
I z hlediska lékařských prohlídek řidičů referentů, rozlišujeme dva základní případy.
Dále platí, že každá fyzická osoba, která je držitelem řidičského oprávnění skupiny B, je povinna se podrobit pravidelné lékařské prohlídce nejdříve šest měsíců před dovršením 65 a 68 let věku a nejpozději v den dovršení stanoveného věku, po dovršení 68 let věku pak každé dva roky. Zde tedy pozor, pokud zaměstnáváte i starší osoby!
Pokud zaměstnanec nemá v pracovní smlouvě jasně uvedeno, že bude řídit firemní vozidlo, nemůže být k této činnosti zaměstnavatelem nucen; typicky nezkušení řidiči, mohou zcela legálně odmítnout řízení firemního vozidla s odůvodněním, že by tato činnost mohla bezprostředně ohrozit zdraví jejich nebo i zdraví a životy jiných osob.
Perioda školení řidičů firemních vozidel, není dána právními předpisy. Periodu tedy stanoví zaměstnavatel. Doporučuji stanovit periodu ne delší než 1x 3 roky a to zejména s ohledem na rizikovost práce a změny právních předpisů.
Také vás láká vidina snadného a levného e-learningového školení? Raději na to zapomeňte! Ani státní úřad inspekce práce není pro!
Na úvod nutno podotknout, že žádný bezpečnostní právní předpis, nezná pojem kniha jízd!
Kniha jízd se vede zejména pro finanční účely, aby bylo prokázáno, že vozidlo je užíváno k podnikatelské činnosti a odpočty DPH jsou tak oprávněné.
Z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, je o řízení nutno vést pouze denní evidenci o době řízení a době čerpání bezpečnostních přestávek a to buď v listinné podobě nebo technickým zařízením. Technickým zařízením není např. GPS lokátor. Takovým zařízením je např. tachograf, který je dnes běžnou součástí nákladních vozidel nebo autobusů.
Aby byla evidence doby jízdy prokazatelná, je zcela ideální, pokud řidič eviduje každé zahájení jízdy, každé přerušení jízdy a každé čerpání přestávky přestávky.
Zaměstnavatel je povinen zajistit, aby řidiči referenti:
I. Pracovní směna | |||||
Čas od | Čas do | Činnost | Doba činnosti | Etapa pracovní směny | SUMA / Poznámky |
6:00 | 10:30 | I. etapa řízení | 4,5 hod | Začátek pracovní směny | |
10:30 | 11:00 | I. bezpečnostní přestávka | 0,5 hod | ||
11:00 | 14:30 | II. etapa řízení | 3,5 hod | Konec 8,5 hod pracovní směny | Normální pracovní doba 8,5 hod |
14:30 | 15:30 | II. etapa řízení (práce přes čas) | 1 hod | Začátek práce přes čas | |
15:30 | 16:00 | II. bezpečnostní přestávka | 0,5 hod | ||
16:00 | 20:30 | III. etapa řízení (práce přes čas) | 4,5 hod | ||
20:30 | 21:00 | III. bezpečnostní přestávka | 0,5 hod | ||
21:00 | 22:00 | IV. etapa řízení (práce přes čas) | 1 hod | Konec práce přes čas / konec pracovní směny | Práce přes čas 7,5 hod |
Celkem pracovní směna 16 hod | |||||
Doba odpočinku mezi směnami | |||||
22:00 | 6:00 | Čerpání doby odpočinku mezi směnami | 8 hod | - | 8 hod |
II. Pracovní směna | |||||
6:00 | 11:00 | Pracovní směna | 5 hod | Zkrácená pracovní doba 5 hod. Doba odpočinku mezi směnami musí být alespoň 11 hodin. Pokud je tato doba odpočinku zkrácena, následující doba odpočinku musí být o dobu zkrácení prodloužena. V uvedeném případě tedy o 3 hodiny. Jelikož pracovní doba není delší než 6 hodin, není nutno poskytovat přestávku na jídlo a oddech. |
Abyste měli vše v pořádku, je nutné dle nařízení vlády č. 101/2005 Sb., stanovit odpovědnou osobu za firemní vozidla a zaměstnance, u nichž jste již ověřili zdravotní způsobilost a mají odpovídající odbornou způsobilost, k řízení firemních vozidel prokazatelně pověřit.
Pověření řidičů již provádí odpovědná osoba za firemní vozidla. Můžete mít odpovědných osob i více, pro určené skupiny vozidel. Také je nutno vysvětlit všem zaměstnancům, že bez písemného pověření odpovědné osoby, nesmí v rámci plnění pracovních úkolů firemní vozidla řídit! Řidiči referenti jsou tedy jen ti, kteří jsou písemně pověřeni!
Závěrem ještě vyvrátím pár fám, které ohledně problematiky bezpečnosti práce řidičů „referentů“ panují.
Účast na provozu na pozemních komunikacích patří mezi jednu z nejrizikovějších pracovních činností vůbec. Je nutno nejen dbát dodržování předpisů, ale zejména zdravého lidského rozumu, úsudku, ohleduplnosti a předvídavosti. Řidiči referenti musejí být na silnicích vždy ve střehu!
Specialista BOZP a PO
Nadšený "bezpečák."
Autor online magazínu BOZPforum.cz.
Milovník přírody a moderních technologií.
Uvědomujete si, že řízení firemního vozidla je jednou z nejrizikovějších činností, kterou může Váš zaměstnanec vykonávat? Vždyť na silnicích ročně umírají stovky osob! Řidiči referenti si tak zaslouží maximální péči!
Nejste sami. Požadavků BOZP je dnes tolik, že na vše sám zaměstnavatel nestačí. Nebojte se proto obrátit na profesionály v oboru.
Pojem řidič referent není právně korektní. Tj. žádný právní předpis s tímto pojmem nepracuje. Dle právních předpisů v zásadě rozlišujeme tři skupiny řidičů motorových silničních vozidel.
Aby tedy v pojmech bylo jasno, nejprve vysvětlím, kdo že to jsou řidiči "profesionálové", tedy ti řidiči, kteří musejí podstupovat zdokonalování odborné způsobilosti řidičů. Ostatní jsou pak naši řidiči referenti.
Vše upravuje zákon č. 247/2000 Sb., úz. Ten vymezuje, že zdokonalování se musí účastnit řidiči vozidel zařazených do následujících skupin:
Níže v podkapitolách se pokusím shrnout, co vše je potřeba zajistit k tomu, abyste mohli zaměstnance bez obav vyslat řídit firemní vozidla a nemuseli jste se bát toho, že bude mít dopravní nehodu.
I z hlediska lékařských prohlídek řidičů referentů, rozlišujeme dva základní případy.
Dále platí, že každá fyzická osoba, která je držitelem řidičského oprávnění skupiny B, je povinna se podrobit pravidelné lékařské prohlídce nejdříve šest měsíců před dovršením 65 a 68 let věku a nejpozději v den dovršení stanoveného věku, po dovršení 68 let věku pak každé dva roky. Zde tedy pozor, pokud zaměstnáváte i starší osoby!
Pokud zaměstnanec nemá v pracovní smlouvě jasně uvedeno, že bude řídit firemní vozidlo, nemůže být k této činnosti zaměstnavatelem nucen; typicky nezkušení řidiči, mohou zcela legálně odmítnout řízení firemního vozidla s odůvodněním, že by tato činnost mohla bezprostředně ohrozit zdraví jejich nebo i zdraví a životy jiných osob.
Perioda školení řidičů firemních vozidel, není dána právními předpisy. Periodu tedy stanoví zaměstnavatel. Doporučuji stanovit periodu ne delší než 1x 3 roky a to zejména s ohledem na rizikovost práce a změny právních předpisů.
Také vás láká vidina snadného a levného e-learningového školení? Raději na to zapomeňte! Ani státní úřad inspekce práce není pro!
Na úvod nutno podotknout, že žádný bezpečnostní právní předpis, nezná pojem kniha jízd!
Kniha jízd se vede zejména pro finanční účely, aby bylo prokázáno, že vozidlo je užíváno k podnikatelské činnosti a odpočty DPH jsou tak oprávněné.
Z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, je o řízení nutno vést pouze denní evidenci o době řízení a době čerpání bezpečnostních přestávek a to buď v listinné podobě nebo technickým zařízením. Technickým zařízením není např. GPS lokátor. Takovým zařízením je např. tachograf, který je dnes běžnou součástí nákladních vozidel nebo autobusů.
Aby byla evidence doby jízdy prokazatelná, je zcela ideální, pokud řidič eviduje každé zahájení jízdy, každé přerušení jízdy a každé čerpání přestávky přestávky.
Zaměstnavatel je povinen zajistit, aby řidiči referenti:
I. Pracovní směna | |||||
Čas od | Čas do | Činnost | Doba činnosti | Etapa pracovní směny | SUMA / Poznámky |
6:00 | 10:30 | I. etapa řízení | 4,5 hod | Začátek pracovní směny | |
10:30 | 11:00 | I. bezpečnostní přestávka | 0,5 hod | ||
11:00 | 14:30 | II. etapa řízení | 3,5 hod | Konec 8,5 hod pracovní směny | Normální pracovní doba 8,5 hod |
14:30 | 15:30 | II. etapa řízení (práce přes čas) | 1 hod | Začátek práce přes čas | |
15:30 | 16:00 | II. bezpečnostní přestávka | 0,5 hod | ||
16:00 | 20:30 | III. etapa řízení (práce přes čas) | 4,5 hod | ||
20:30 | 21:00 | III. bezpečnostní přestávka | 0,5 hod | ||
21:00 | 22:00 | IV. etapa řízení (práce přes čas) | 1 hod | Konec práce přes čas / konec pracovní směny | Práce přes čas 7,5 hod |
Celkem pracovní směna 16 hod | |||||
Doba odpočinku mezi směnami | |||||
22:00 | 6:00 | Čerpání doby odpočinku mezi směnami | 8 hod | - | 8 hod |
II. Pracovní směna | |||||
6:00 | 11:00 | Pracovní směna | 5 hod | Zkrácená pracovní doba 5 hod. Doba odpočinku mezi směnami musí být alespoň 11 hodin. Pokud je tato doba odpočinku zkrácena, následující doba odpočinku musí být o dobu zkrácení prodloužena. V uvedeném případě tedy o 3 hodiny. Jelikož pracovní doba není delší než 6 hodin, není nutno poskytovat přestávku na jídlo a oddech. |
Abyste měli vše v pořádku, je nutné dle nařízení vlády č. 101/2005 Sb., stanovit odpovědnou osobu za firemní vozidla a zaměstnance, u nichž jste již ověřili zdravotní způsobilost a mají odpovídající odbornou způsobilost, k řízení firemních vozidel prokazatelně pověřit.
Pověření řidičů již provádí odpovědná osoba za firemní vozidla. Můžete mít odpovědných osob i více, pro určené skupiny vozidel. Také je nutno vysvětlit všem zaměstnancům, že bez písemného pověření odpovědné osoby, nesmí v rámci plnění pracovních úkolů firemní vozidla řídit! Řidiči referenti jsou tedy jen ti, kteří jsou písemně pověřeni!
Závěrem ještě vyvrátím pár fám, které ohledně problematiky bezpečnosti práce řidičů „referentů“ panují.
Účast na provozu na pozemních komunikacích patří mezi jednu z nejrizikovějších pracovních činností vůbec. Je nutno nejen dbát dodržování předpisů, ale zejména zdravého lidského rozumu, úsudku, ohleduplnosti a předvídavosti. Řidiči referenti musejí být na silnicích vždy ve střehu!